söndag 22 februari 2009

min veka i jakobstad med jakobstads bor hade flikona

VI SKULE resa till jakobstad på sport lovet från min för skola och sisselas dagis
på kvälen skule vi packa men vi packade på morgonen när vi skule fara diit till jakob stad
det var bara jag sissela och pappa som skule resa . jag hade för beret mig hur jag skule prata i ja-
kobstad hodi fliko papp och sona saker sejer man i jakobstad . uuuuu sejer man och inte u
i hesa sejer man u man i jakobstad sejer man uuuuu
så var vi frame i jakobstad fammo kom och hemta oss med sin nya röda bil
och sov vi en natt vid gambel klokars sen sov vi 2 neter vid gambel klokars
men den tredje naten så helsade vi på faffa på sjuk huset han hade fot ont i hjertat och tungt att
andas . fjärde natten vaknade jag mit i natten av en mar dröm men pappa var inte där
farmor kom och tröstade mig sen somnade jag om men sen drmde jag en mar dröm till
men den var hemsk det var att mamma hade varit dum mot mig och jag hopade från et tred och jag losades vara död för jag vile att drömen skule sluta
sen började sissela gnaga på mig sen började vi leka sen for vi in i ett hus
sen lodsades jag vara död och sen hörde jag en hemsk röst som sa maya
SLUT hodi fliko uuuuu och inte u som jag sejer

9 kommentarer:

  1. Hej Maya! Det är så synd att ni inte kunde komma och leka med Lovis och Idun, de är sjuka ännu. Imorgon far vi till sjukhuset med Lovis och kollar om hon borde få nån medicin. Hon hör jättedåligt vad vi säger åt henne. Hoppas vi ses nästa helg istället! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Maya!
    Har du kommit hem till Helsingfors nu?
    Jag tycker att det skulle vara roligt att träffa dig!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej Maya!
    Jag var också och hälsade på Macci till sjukhuset. Det var inte samma dag som ni var där. Macci var fortfarande trött, men han hade lite mindre ont den dagen.

    Kram, Petra

    SvaraRadera
  4. Va bra att du kan lite Jeppisdialekt Maya! För då kan du prata med oss som bor här då du kommer och hälsar på. =)
    Kram från Kitchi ( som säger uuuu istället för u)

    SvaraRadera
  5. Hej Maya!
    Roligt att läsa om Jeppisdialekt, tycker att det är fint med dialekter. Hoppas du inte får mer sådana mardrömmar, det lät inte alls roligt. Kanske du kan pyssla en mardrömsfångare! De hjälper mot mardrömmar. Jag är ännu i Kina och skall snart resa till Laos, där faster Fia också har varit. Ha det roligt och hälsa Sisse!

    SvaraRadera
  6. Hejsan min älskade Maya!
    Jag älskar dig Maya och vill inte att du skall behöva vara rädd på natten för mardrömmar är INTE roliga och det är ju konstigt att man kan bli så jätterädd för något som man egentligen bara har i sina tankar - så rädd så det känns som om det var på riktigt! Flyg fula mardröm flyg! Och den fula mardrömmer flög och kom aldrig tillbaka igen! Det som däremot kan låta roligt är dialekt. Du har blivit duktig på att höra skillnaderna på olika ord. Du förklarar så bra det där med u och uuuu. Puss och kram till dig och Sissela.
    Mommo Vivan

    SvaraRadera
  7. Vet du Maya, jag har försökt skriva kommentarer flera gånger, men aldrig lyckats med att få dem skickade.Nu ett nytt försök igen.
    Det var jätte roligt att ha er i jakobstad.
    Kramisar till dej och Sisse från fammo

    SvaraRadera
  8. Jipii..jag klara det!Fammo

    SvaraRadera
  9. Hej Maya,
    jag känner igen mej i det du skriver om att komma upp till Österbotten när man mest är i Helsingfors. Jag kommer från Borgå men har släkten i Vasa, och får alltid ställa om lite när jag kommer dit. Fast jag kan inte ställa om min egen dialekt, men får ställa om örat.

    Ha det så bra!
    hälsningar från Tina som just nu är i Bonn i Tyskland

    SvaraRadera